Een ondernemende coöperatieve vereniging
Van & Voor MKB Accountants

De MKB klant en de keuze voor zijn accountant

Met welke rationele en emotionele argumenten onderbouwt een MKB klant de keuze voor zijn accountant? Welke rol dicht hij de accountant toe en welke toegevoegde waarde wil hij terugzien in de samenwerking met zijn accountant?
We vragen het de MKB klant.
Overigens lijkt deze exercitie zo vanzelfsprekend. Toch? Denken vanuit de klant, de focus geheel gericht hebben op de klant, want we zijn er toch voor de klant. Het blijkt vaak lastiger dan gedacht met onze doorgaans vaktechnische bril op.


MKB’ers aan het woord. Een samenvatting van meningen.

  1. Een MKB’er wil geen accountant van een grote, logge accountantsorganisatie. Zo’n kantoor met meerdere afdelingen waarin hij zich een weg moet zien te vinden, en waar regelmatige wisselingen in het medewerkers- en adviseursbestand een gewoontezaak is geworden. Daar bouwt hij geen relatie mee op. 
  2. Hij wil ook geen opleidingsinstituut zijn. Dan weer de ene, dan weer de andere assistent-accountant die kennelijk bij hem allemaal het vak moeten leren. Elke halfjaar is het weer anders. Ook daar bouwt hij geen relatie mee op. 
  3. De MKB’er wil een accountant die nauw betrokken is bij zijn bedrijfsvoering en die zich verdiept heeft in de branche waartoe hij behoort. De MKB accountant weet dus zeer goed wat er in zijn branche speelt en tegen welke problematiek hij aanloopt. Hij kan hem daar gevraagd en ongevraagd in adviseren, zonder overigens op de stoel van hem als ondernemer te willen gaan zitten. 
  4. De MKB’er wil een accountant die maandelijks of per kwartaal rapporteert en adviseert in plaats van eens per jaar op een moment dat het boekjaar al ver is afgelopen. Welke toegevoegde waarde heeft dat dan nog! 
  5. Hij wil een accountant die hij – als het nodig is – bij nacht en ontij om advies kan vragen over zaken die gaan van de wieg tot aan het graf. Waar niet de teller gaat lopen bij elke vijf minuten dat hij hem raadpleegt. 
  6. Hij wil ook een accountant, eigenlijk een MKB-adviseur, die als aanspreekpunt voor hem aan drie woorden voldoende heeft om mijn probleemstelling te analyseren en met oplossingen te komen. 
  7. De MKB’er wil een accountant die heel goed weet wanneer hij – onder zijn verantwoordelijkheid – externe expertise zal willen en moeten inschakelen op het moment dat het over zijn vaktechnische grenzen heen gaat. Dus iemand die kan terugvallen op een sterk opgebouwd vaktechnisch netwerk, waarbij hij wel steeds de regisseur blijft. De accountant kent tenslotte als geen ander alle ins en outs van zijn bedrijf. 
  8. Hij wil een accountant die geen afstand schept, die zijn taal spreekt en praktisch van aard is, die met praktische toepassingen en oplossingen komt. Iemand die hem vertrouwen en de zekerheid geeft dat de zaken die gedaan moeten worden ook gedaan worden, kwalitatief goed en op het juiste moment. 
  9. Hij wil een accountant die ook zelf beseft en doorvoelt wat het is om directeur/
    eigenaar te zijn, in goede en minder goede economische tijden. Iemand die het zelfstandig ondernemerschap ook zelf dagelijks ervaart. 

    Kleinschaligheid: een glorieuze toekomst
    Negen argumenten die niets zeggen over vakkennis, opleiding, of ervaringsjaren. Voor de MKB-klant zijn dat kennelijk vanzelfsprekende basisvoorwaarden. De accountant is niet voor niets accountant.

    Negen argumenten die alles zeggen over branchekennis, over ondernemerschap, over rechterhand zijn, over vertrouwen, over de intimiteit van het kleine.

    Het zijn uitspraken over de menselijke maat. De mens, de accountant als product in relatie tot zijn klant. Negen argumenten om gehoord te worden. En let wel: hierin is kennelijk de individuele accountant alles bepalend. Niet of hij deel uitmaakt van de grote accountantsorganisaties met internationale vertakkingen. Dat is voor een gemiddelde MKB’er zelfs een nadeel. Het is de individuele accountant die bepaalt of hij onderscheidend is, of de klant hem als boekhouder ziet of als adviseur in de branche. Het is de individuele accountant die bepaalt of de klant hem zal blijven waarderen als regisseur van allerlei (financieel) zakelijke vakgebieden. En het is ook de individuele accountant die bepaalt of de klant hem ziet als ondernemer naast de ondernemer.

    Groot, groter, grootst speelt hierin geen enkele rol.

    Auteur: Peter Paul Cornielje

reageren

Contactgegevens

Sleutelbloemstraat 8
7322 AG APELDOORN
Telefoon: 085 - 04 38 490
secretariaat@accountanthuis.nl

Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacystatement
Cookieverklaring

Sponsor

't AccountantHuis is sponsor van Natuurmonumenten